Tuesday, September 2, 2008

Pasar ohh..Pasar Ramadan



Puasa menjelang lagi.. Hari pertama puasa aku dirumah emak...pagi-pagi lagi aku kerja rutin bawak mak kepasar...semua selera aku nak ditanya nak makan ape...nak makan ape..nak buka ape ...teringin nak makan ape... aku bukan nye heboh nak makan niee...sebab aku nak kembalikan diri aku slim macam popaye tak menjadi2...ini pulak nak meraikan makan dengan makan macam2 mahu pitam aku....
Last sekali aku tengok mak aku masak makanan aku tak suka...patri nenas dengan tempoyak bilis...haaaa padan muka aku kenapa jual mahal...mak aku kata sebaga pengajaran aku yang tak pernah menghargai ingatan ikhlas dia terhadap aku.... 1 jam nak berbuka permintaan emak aku nak pegi pasar ramadan ...aku pergi 7 tempat..semuanye aku tak turun pegi..sebab tak ade yang berkenan dihati...macam nafsu aku tertutup untuk makan...kah kah kah......akhir sekali emak aku teringin nak makan lemang dengan ketupat..mana lahh aku nak cari..demi kerana emak aku sanggup mengharung 7 pasar ramadan mencari-cari..namun hampa...akhir untuk tidak melelehkan puasa emak aku ...aku terjumpa lahh ketupat palas...boleh lahh...ade ala2 lemang n ala2 ketupat...aku cakap ini ajelahh hasil pencarian aku...dah tak ade... dengan mata layu dia ucap terima kasih...aku tahu dia frust ..tapi mana lahh aku nak carik..dah 15 minit nak buka dah niee..kang mana nak harung jam..mana nak harung hujan...akhir aku sempat lah berbuka puasa bersama emak ayah adik-adik ku....aku tak hampa sebab adik aku telah gorengkan ikan bilis sambal dengan kacang tanah kegemaran aku......jadilahh....orang eksen lagi..lain kali kalu orang tanya nak makan ape jawab..jangan jual mahal...
Esok nya puasa ke 2 aku ke pasar ramadan bersama Ma...hee siap hujan tuu..cam ne nak beli beriya...dengan payong lagi..dengan hanbag lagi dengan kain aku yang merimaskan...dengan sesak orang nye..ini pasar ramadan kee pasar gesel...dalam hujan sempat aku dengan Ma tawaf mencari ape tah... akhir aku beli lahh nasi ayam berempah..dengan roti john... ingat esok nak berbuka puasa lahh dngan emak ayah aku....tak best nye buka puasa sorang2...tapi kata ustaz aku dalam bulan puasa niee makan 1/3 jeee...2/3 tuu amalan perlu dibuat..bukan makan yang penting..betul jugak lahh...tapi aku sembahyang tarawih kat taman aku...selesa n buat 8 rakaat... kalu kat kampung mahunye 20 rakaat...kesian makcik..nenek tua tu terkial-kial nak menghabiskan 20 rakaat...tapi aku kadang2 bengang gak bila kakak aku kata pun macam tuu bila 8 rakaat orang akan bangkit bangun dan saf tidak teratur..bab nie lahh aku pun rasa tak selesa... sebab pakiman niee pulak tak pernah menanti makmun nye betulkan saf....namun aku
berharap...agar aku dapat membanyakkan amalan aku di bulan puasa ini dengan ingatan andainye ramadan ini terakhir buat aku......

No comments:

Post a Comment