Sunday, November 16, 2008

Cermin ku Retak...

Aku lihat cermin dalam cermin ada aku, dalam aku ada cermin. Jika aku senyum, cermin juga senyum. Jika aku ketawa engkau juga tertawa. Di belakang cermin kosong, tidak ada satupun melindungi aku. Jika aku rendah, yang rendah itu aku. Jika aku tinggi, yang tinggi itu aku. Engkau itu tak lain dari aku, engkau bayanganku..


Tidak aku melihat melainkan wajahku. Jika aku puas, aku warnakan engkau dengan wajah kepuasan. Engkau tidak pernah puas tapi akulah yang puas. Jika ada selain aku, itu hanya khayalanmu. Engkau keliru!..

Cermin dikeliling aku. Aku letak cermin dihadapan meja kerja ku itupun aku minta cermin dari kawan sekerja aku . Untuk memastikan siapa yang lalu dibelakang ku.... Cermin tak pernah tipu...Cermin selalu memberi kata benar. Kadang-kadang cermin meminta aku tidak percaya kebenaran cermin.

Memandangkan cermin tak pernah menipu akan diri ku...memandangkan cermin sentiasa memberi kebenaran pada ku... yang selalu aku mengeluh melihat diri ku... yang agak gempal dimata aku juga dimata orang lain... kerana cermin lah aku cuba memberi ruang untuk diriku biar aku muat dalam cermin.... kadang-kadang kata memedih bila kita marah ..terkeluar kata-kata " cerminlah diri sendiri" ataupun lebih menyakit kan "kau tak pernah cermin diri ke?" mengapa perlu kata-kata itu terkeluar dari orang lain ? sedangkan mereka pernah tak terfikir cermin itu berkata " aku merasa malu mengadap kau yang aku sendiri memberi benar dan tidak benar apa yang kau nampak"? Cermin itu berkata lagi... " walaupun aku bukan engkau tapi aku merupakan bayangan engkau yang berdiri disini memberitahu pada kau ;aku lah diri mu sendiri" ... terima kasih cermin...yang tak pernah menipu.... tapi pagi tadi mengapa cermin ku pengang terlepas...retak... membuatkan gambaran ku dalam cermin tak benar untuk dimenerimanya...kau retak...bagaimana retaknya hati ini bagaimana retaknya cermin ini...itulah gambaran sebenarnya cermin yang kau nak paparkan pada aku..... mungkin esok atau lusa akan ku cari penganti mu ..cermin yang baru kerana kau cermin yang retak tidak mengambarkan aku sebenarnya. Aku mengutip serpihan diri mu cermin tapi apa yang dapat? hanya sejuring luka.. serpihan mu bagitu menguris jari-jariku yang bagitu taat mengutip serpihan mu yang bertabor..

Andainya aku tidak mengisahkan serpihan mu... kemungkinan kau akan melukai kaki ku...kau akan memberi sakit yang berlama-lama yang bakal aku tanggong... jadi untuk tidak lagi melukainya.. aku mengutip satu demi satu..aku teliti demi satu dimana kau persepai..aku amat-amati kau yang terdampar di sudut kaki meja..disudut kaki kerusi..aku mencari serpihan ini...aku ingin himpunkan supaya kau ketumui serpihan mu yang lain dalam tong sampah yang kau pasti kemana arah mu akan ku bawa.. aku tak mungkin lagi menyimpan kau yang tidak memberi makna lagi...walaupun serpihan mu yang kecil dapat memberi gambaran sedikit senyuman ku...tapi tidak sekali-kali aku menyimpan nya...ia sangat menjelikan pandangan... bagitu lahh nasib kau cermin.. bila kau memberi kebenaran pada ku membuktikan itu adalah bayangan ku sebenar.. tapi aku akan humban kau bila kau tidak memberi kebenaran apa yang aku inginkan... kau bawalah kebenaran mu yang aku rasa tidak benar kerana diri mu telah retak seribu..retak mu telah membuat aku merasaikan kau tidak lagi seperti aku kenal yang mana sering memberi kebenaran dari masa ke semasa dalam hidup kau... wahai cermin... maafkan aku kerana aku terpaksa menghumbankan diri mu ke dasar sana.... aku akan mencari pengganti mu yang cantik lagi indah..yang berbingkai dan sentiasa membalas senyuman aku..dan yang sentiasa menangis bila aku menangis dan yang sentiasa memberi apa yang aku inginkan..bila kau kata ok bila aku mengadap mu..itulahhh memberi kepuasan bagi aku untuk menempuh hari yang aku tempuhi.... maafkan aku cermin......

No comments:

Post a Comment