Tuesday, October 14, 2008

Akhirnya aku berjaya ke puncak...

Bila aku kenangkan masa lalu ....akan menitis air mata ini mengingatinya.... terlalu perit aku nak ceritakan bagaimana aku meraih kejayaan ini dengan keadaan tergapai-gapai tanpa dorongan dari mana-mana pihak... Aku merahsiakan yang aku mula belajar pada keluarga aku kerana aku takut hangat-hangat aje pada awal...nanti bosan aku akan berhenti sekerat jalan.... aku tak mahu akan benda-benda ini. .. jadi bahan gurauan. Tapi awalnya semangat aku hanya pada Ajie sahaja....dia yang sanggup menanggong segala kos pembelajaran aku. Tiap2 bulan dia akan masukkan rm300 dalam akaun aku untuk beli buku katanya..lain-lain nanti akan menyusor...sebagai menggalakkan aku belajar terus. Tapi segala nya bertahan untuk semester 2 sahaja..... tiba-tiba aje kau pergi meninggalkan aku bagitu sahaja membuat aku lemah tak bersemangat.... aku tak dapat meneruskan pengajian aku buat selama setahun..aku tanggoh..aku dalam berduka, aku sedih, kadang-kadang rasa tak adil bila nasib aku sebegini jadinya.....

Aku jadi muram, tak mahu bercampur, aku jadi pemarah, terlalu mahal senyuman aku pada masa itu, aku jadi seorang yang tak menghargai diri... aku jadi kosong ntahlahhh....Sehinggalahh aku tersedar dari mimpi sedih aku .... siapa nak ubah diri aku kalau tak aku.... semua kawan-kawan tidak memberi apa-apa bantuan hanya mengatakan aku niee tak terima kenyataan... aku bangkit... aku menyusun semua strategi hidup aku..aku menyambong pembelajaran aku yang terbekalai..... aku berusaha dan nak teruskan cita-cita aku.....

Hari ini aku rasa sedih dan sayu mengambil jubah untuk konvo...dalam hati ini kalau aku tak teruskan dahulu mungkin aku tak dapat merasa petapa megahnya jiwa ini...aku melipat jubah konvo ku dalam bag seolah-olah aku melipat kenangan sedih aku dalam perjalanan hidup aku ... andai Ajie masih ada hayatnya sudah tentu dia akan bersama dengan aku.... ibu ayah aku pun turut berbangga dengan kejyaan aku ini walaupun dia ade bertanya dengan aku bila study? Dah bayar ke yuran ....pakai duit mana? Haaa... payah aku nak cakap bagaimana aku boleh buat macam ini tanpa diketahui oleh ibu ayah aku.... Ayah aku tersenyum bila aku menggayakan baju konvo depan nya..... tapi berlahan cakap abah tak dapat nak sama sebab abah kurang sihat.... orang yang aku sayang yang sudah tentu tak ade didunia sudah tentu tak hadir...tapi orang yang aku sayang..yang masih bernafas....pun kata tak hadir melihat kejayaan aku... tapi sebenarnya aku nak kongsi dengan siapa yeee???????? Kalau kawan menangis tak ade ..tapi kawan nak ketawa kegembiraan pun tak ade jugak?????

Sedih ekk...balik niee aku nak pujok orang-orang yang terdekat dalam hidup ini hadir dalam majlis konvo ini.... aku nak jugak....kalau tak ade jugak heeemmmm berapa lagi tempayan airmata aku akan menitis yeee.......sehinggalah aku berhenti mengharap.......aku masih lagi memengang kad jemputan 6 keping...haaa terlalu banyak aku dapat dari kawan-kawan aku yang mengenali aku di kaunter penerimaan jubah... pada siapa kan ku beri.....jika jawapan nya adalah sama....tak dapat cuti....tak sihat...sibok...penat tunggu lama...ntah apa-apa lagi alasan nak buat...

Tapi aku pun kena faham bukan semua orang boleh meluangkan masa untuk diri kita yang tak punya apa-apa yang dibanggakan....kalau aku niee yang orang gah..dimata keluarga ku..atau teman-tman lain dah tentu aku di utamakan...tak pelahh kalau tak ade siapa-siapa pun aku tahu di dewan tuu ramai orang ...semuanya mereka mempunyai niat yang satu meraikan kejyaan orang-orang tersayang.... anggaplahh mereka itu pun sama meraikan kejayaannya....

Semalam aku mencuba baju..dan kasut..kasut niee banyak pulak ceritanya...iye kasut konvo....dengan siapa aku beli kasut ini yeeee??????

2 comments: