Thursday, October 16, 2008

Aku ada hak untuk berkecil hati....




Semalam dan sebelum nya aku kerap jauh hati dengan orang-orang sekeliling aku...Mengapa? Tidak ku ketahui.... Hari ini dan juga dengan hari-hari yang sebelumnya, aku begitu mudah terasa hati. Tak kira apa pun... sedikit sebab saja aku sudah rasa tersinggung dengan kata-kata mereka di sekelilingku, walaupun mereka tidak bermaksud untuk berbuat demikian. Oh Tuhan, petanda apakah ini?

Sudah tentu aku memaafkan mereka. Aku ingin ketawa tapi tawa ku terkedu... aku ingin menyanyi riang tetapi nyanyian ku hilang temponya...aku ingin menangis tetapi sebak ku telah sebati dengan naluri ku.... seolah-olah berpakat jangan kau hancuri hati-hati yang telah sedia sedu.

Aku inginkan sesuatu dalam hidup ku kekal dalam hidupku tetapi aku sendiri tidak kekal dalam dunia ini... aku ingin gapai sesuatu yang membahgiakan namun aku tahu itu lah satu-satu larangan yang dicipta oleh mereka-mereka sendiri.

Aku yang semalam dan aku yang hari ini masih lagi menenun kesedihan aku dalam gulongan corak yang bagitu abstrak yang aku sendiri tidak dapat mentafsirkan... hanya tiba-tiba sebak tidakkah kau tahu? tidak kah kau peka? tidak kah kau mengerti dalam diam airmata ku jatoh kelubok hati ini tanpa disengkal lagi. Airmata aku tidak sudi mengalir kepipi ku ini dan kadangkala memaksa aku menghipokritkan diri ini sesuatu yang benar mengatakan menidakkan......apakah aku yang semalam? atau aku yang hari ini cuba menzalimi jiwa raga aku sendiri dengan perkara tersengkang di mata sekelilingnya......

Mata aku berkaca lagi..... yang entah bilanya ia akan jatoh ..menyukarkan pandangan aku......
Kadang-kadang aku ingin menghadiahkan diri aku sendiri sesuatu yang begitu mahalnya yang petapa aku sukar aku perolehi.....Kadang-kadang aku ini seakan memaksa aku diam dan berdiri di ozon aku dan juga memaksa aku menjadi bukan aku sebenarnya.....

1 comment:

  1. itulah hadirnya kawan sebagai peneman di hati duka... cewah! seperti diriku. jgn lupa belanja makan~ gambar konvo kamu dh siap!

    ReplyDelete